Moda na FOLK
Moda na Folk – ludowość i jej początki
Moda na FOLK, czyli ludowe wyroby, znana również pod spolszczoną nazwą „etnodizajn” (ang. etno-design), to nurt we wzornictwie, na który składa się inspiracja ludowością oraz współczesne nam trendy. Zadaniem etnodizajnu jest nadanie nowego kontekstu kulturze ludowej, poprzez wplatanie akcentów folkloru w przedmioty codziennego użytku. Aby podkreślić lub uatrakcyjnić odbiór danego przedmiotu, wyrobu, twórcy wykorzystują ludowe formy i zasady produkcji.
Moda na FOLK i jej początki
Pierwsze objawy zainteresowania ludowością i włączenie jej do codziennej panoramy miast, zaobserwowano pod koniec XIX wieku. Przyczyna leżała w poszukiwaniu podwalin do budowania silnej świadomości narodowej, w trudnych dla Polski czasach zaborów: rusyfikacji i germanizacji.
Moda na FOLK została zapoczątkowana przez malarza Stanisława Witkiewicza (ojca słynnego „Witkacego”), który zaproponował i rozpropagował tzw. styl zakopiański. Początkowo jego wytwór wzbudził duże zainteresowanie wśród projektantów ze stolicy, jednak z czasem poddawano go coraz silniejszej krytyce. W końcu w latach 30. XX wieku po cichu wycofał się w kuluary mody na FOLK. Przyczyną było najprawdopodobniej skupienie się tylko na jednym regionie Polski – Podhalu.
Model „Willi pod Jedlami”, autorstwa Stanisława Witkiewicza, źródło il.: Wikipedia.org
Silikonowy zegarek na rękę z motywem góralskim/podhalańskim, fot. Folkstar.pl
W 1901 roku za sprawą Towarzystwa „Polska Sztuka Stosowana”, której założycielami byli m.in. Stanisław Wyspiański, Jerzy Warchałowski i Karol Tichy zaczęto wydawać czasopisma oraz organizować wystawy z naciskiem na pokazanie ludowości polskiej (głównie przedmiotów codziennego użytku). Dzięki temu, nie skupiano się tylko na jednym regionie Polski, ale rozpropagowano zainteresowanie również innymi.
Wystawa Towarzystwa „Polska Sztuka Stosowana” w gmachu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie (1908 r.), źródło il.: Muzeum Cyfrowe dMuseion
Lata przedwojenne i wojenne
W 1925 roku w trakcie trwania Wystawy Paryskiej, silny akcent zaznaczyły tzw. „Warsztaty Krakowskie” z Zofią Stryjeńską na czele, której prace pokazywały polski folklor i nawiązywały do mitologicznych wątków. Zygmunt Kamiński za projekt nowych banknotów polskich (z wizerunkiem górala) oraz Jan Szczepkowski za kapliczkę Bożego Narodzenia otrzymali nawet specjalne nagrody. Spółdzielnia „Ład” z kolei wsławiła się wytwarzaniem i sprzedażą przedmiotów do wyposażenia wnętrz. W latach 40. XX wieku, Władysław Zych w zakopiańskiej Szkole Przemysłu Drzewnego i Fabryce Fajansu we Wrocławiu, rozpoczął prowadzenie kursów dla dekoratorek ceramiki.
Zofia Stryjeńska „Na góralską nutę” (1930 r.), źródło il.: Culture.pl
Projekt banknotu 50-złotowego autorstwa Zygmunta Kamińskiego, źródło il.: Warszawskie Centrum Numizmatyczne
Sukces Cepelii
Czasy komunistyczne to przede wszystkim prężny rozwój tzw. Cepelii (Centrala Przemysłu Ludowego i Artystycznego), powstałej w 1949 roku. Zajmowała się ona masową produkcją przedmiotów, inspirowanych polskim folklorem. Wtedy na dobre rozpowszechniła się moda na FOLK. Przedmioty były wyrabiane przez twórców ludowych, których ściśle rewidowała odgórna kontrola państwowa. Jednakże z czasem mnogość towarów, głównie do wystroju wnętrz spowodowała utratę zainteresowania wyrobami ludowymi z powodu nachalnego nadmiaru kiczowatego w wyrazie folkloru, proponowanego przez Cepelię. Nie da się ukryć, że towar ten był zdecydowanie gorszej jakości niż w czasach poprzednich.
Współcześnie
Dziś, wiele firm produkujących pamiątki, odzież, dodatki żywo czerpie z polskiego folkloru, wskrzeszając modę na FOLK. Projektanci starają się sprytnie i w sposób aluzyjny „przemycić” do swych wyrobów ludowe akcenty. Są one obecne nie tylko w dekoracjach domów, ale także w modzie. Za główny cel stawia się mądre wykorzystanie materiału oraz nowe zrozumienie ludowości. Często jest to także nowy sposób na zamanifestowanie swej przynależności lub sympatii dla danego regionu etnograficznego Polski, obojętnie czy są to Kaszuby, Kujawy, Podhale czy wciąż najbardziej popularny i rozpoznawalny – Łowicz.
Zapraszamy Was do zapoznania się z najpopularniejszą ofertą Folkstar, bowiem kto jak nie my ma sporo do powiedzenia w kwestii mody na FOLK? 😉
- T-shirt z łowickim kogutem, koszulka FOLK
FOLK T-shirt z łowickim kogutem świetnie komponuje się z rockową ramoneską. W ofercie także T-shirt w czarnym kolorze, fot. Folkstar.pl
2. Strój do fitnessu
W ofercie Folkstar, znajdziecie wszystkie elementy do wykonania codziennego treningu: T-shirty, „bokserki”, bluzy, a także legginsy w trzech długościach (krótkie, 3/4 oraz długie).
W takim stroju do fitnessu nie pozostaniesz niezauważona, a trening wykonasz z podwójną energią 😉 , fot. Folkstar.pl
3. Skarpetki
Ciepłe i kolorowe skarpety ożywią Twoją komodę i pomogą błysnąć w towarzystwie – oferujemy kilka fasonów i wzorów, fot. Folkstar.pl
4. Szelki
Bo kto powiedział, że tylko panowie mogą nosić szelki?, fot. Folkstar.pl
5. Zegarki na rękę
Nie tylko podhalańskie! W naszej ofercie możecie wybierać spośród różnych motywów ludowych, fot. Folkstar.pl
6. Torba bawełniana
Bawełniana torba FOLK stanie się Twoją towarzyszką nie tylko podczas zakupów – nauczysz się zabierać ją wszędzie!, fot. Folkstar.pl
7. Kosmetyczka
Kosmetyczka to nieodłączny atrybut zadbanej kobiety. Może także służyć jako portfelik albo skrytka na różne, kobiece skarby, fot. Folkstar.pl
8. Biżuteria
Ten rodzaj FOLK biżuterii przypadnie do gustu nie tylko dorosłym, ale także i dzieciom – ze względu na ich kolor i formę, fot. Folkstar.pl
Zapisz
Zapisz
Zapisz
Zapisz
Zapisz
Zapisz
Zapisz
Zapisz
Zapisz
Zapisz
Zapisz
Zapisz
Zapisz
Zapisz